Der bliver større og større fokus på elbiler her i landet, og det er da også forståeligt nok. En elbil virker jo som en klar vinder: den forurener ikke når den kører, kan lades op derhjemme, og er praktisk talt lydløs når man kører i den. Det er godt for samvittigheden, økonomien og det mentale velvære. Mange danskere går derfor og drømmer om at udskifte deres gamle benzin-sluger med en moderne elbil. Det store spørgsmål er selvfølgeligt: hvad holder dem tilbage?
Vi har set en stor stigning i antallet af elbiler på de danske veje, men det er stadig noget af en sjældenhed. Hvor mange elbiler har du selv set for nyligt? Det er ikke fordi der ikke er elbiler på markedet: nærmest alle forhandlere har en model eller to stående. Det er heller ikke nær så dyrt at anskaffe sig en elbil som det var for nogle år tilbage. De mest oplagte undskyldninger er altså ude af billedet: det er fint muligt at anskaffe sig en elbil, så hvorfor gør folk det ikke?
Jeg kan selvfølgeligt ikke tale for alle danskere, der står overfor at ville købe en ny bil, men svaret virker ganske indlysende for mig. Problemet er ganske enkelt, at folk ikke har lyst til, at en elbil skal holde dem tilbage. De fleste elbiler har nemlig en meget begrænset rækkevidde, fordi batteriet ikke lader dem køre særligt længe. Det er ikke det store problem hvis man kun kører rundt i byen: man kan fint køre til og fra arbejde hver eneste dag, og også tage et smut ud at handle, uden at bilen løber tør. Men hvad hvis man pludseligt har lyst til, eller brug for, at køre en længere tur? Så føler man sig pludseligt begrænset af sin bil. Man kan ikke bare sådan ”tanke” den op på vejen: den bruger jo ikke benzin. Selv hvis man er så heldig, at der er en ladestation på vejen, så skal man stå og vente på at bilen bliver ladet op. Hvis man skal gøre det i flere omgange, bare for at kunne køre et par hundrede kilometer, så bliver man hurtig træt af at have valgt en elbil.
Så for mig at se er det klart, at folk fravælger elbiler, fordi de ikke har lyst til at være begrænsede i, hvor langt de kan køre. Det var i hvert fald det, der holdt mig tilbage. Men så kom bilen, der lod mig tage springet: renault zoe.
Den nye Renault Zoe er nemlig den første elbil jeg har set, som lader én køre næsten 400 km på en enkelt opladning! Den dækker altså ikke alene mine behov inde i byen, men kan uden problemer tage mig ud på rigtigt lange køreturer. Jeg fandt endelig en elbil, der ikke holdt mig tilbage – og det fik mig selvfølgeligt til at slå til med det samme!