Når man i sin virksomhed beslutter sig for at investere i en ny varebil, så er der selvfølgeligt mange forskellige ting, der spiller ind i den endelige beslutning. En af de primære faktorer plejer dog at være mængden af opbevaringsplads som de forskellige modeller byder på. En varevogn er, som navnet afslører, designet til at kunne transportere varer rundt. Det giver altså sig selv, at lagerplads er en af de vigtigste ting, som en god varevogn byder på. Alt efter hvilke varer man sælger, eller hvad man har brug for at transportere i varevognen, så kan man have meget forskellige krav til, hvor meget plads der skal være at finde i varevognen.
Hvis alting var nemt, så kunne man bare sammenligne opbevaringspladsen på tværs af de forskellige modeller, og så vælge den, der bedst dækker ens behov. Hvis du har brug for at kunne transportere 10 kubikmeter produkter, så skal du bruge en varevogn, der har mindst 10 kubikmeter opbevaringsplads – simpelt, ikke? Desværre kan man ikke bare sådan sammenligne opbevaringspladsen i varebiler ved kun at kigge på mængden af tilgængelige kubikmeter. Der er mange forskellige former for virksomheder der har brug for varevogne, og de kan have produkter der er meget forskellige fra hinanden. Hvis dit produkt eksempelvis er 3 meter langt, og ikke kan foldes sammen eller lignende, så har du brug for, at varevognen har plads til 3 meter lange kasser eller produkter. Du kan ikke se, hvad det længste produkt en varevogn kan rumme er, ved kun at kigge på hvor mange kubikmeter den har plads til.
Antallet af kubikmeter er produktet af opbevaringsrummets længde, bredde og højde. Det betyder i praksis, at en varevogn med et opbevaringsrum der er 3 meter langt, 1 meter bredt og 4 meter højt vil have 12 kubikmeter plads. Tre meter multipliceret med 1 meter, og så multipliceret igen med 4 meter, giver 12 kubikmeter alt i alt. Men en anden bilproducent kan ske at sælge en anden bil, der reklamerer med at den har hele 15 kubikmeter, men som er 2,5 meter lang, 1,5 meter bred og 4 meter høj. Bil nummer to lyder bedre på papiret, fordi den samlet set har flere kubikmeter. Problemet er, at den ikke har plads til dine produkter, hvis de er 3 meter lange! Her ville du altså være bedre tjent med de 12 kubikmeter, som rent faktisk kan rumme dine produkter.
Denne hovedpine med at skulle sammenligne opbevaringspladsen i de mange forskellige varebiler på markedet har generet mig i årevis. Jeg er dog så heldig, at Ford har løst det én gang for alle, med lanceringen af deres nye Ford Transit. Endelig en varevogn der kan prale med at have klassens største varerum, uanset om vi snakker længde, bredde eller højde.